Sömn

God förmiddag!

Den underbara lilla bebisen lät sin mamma sova gott inatt. Varför kan inte alla nätter vara såhär?
Men men...det kommer väl snart. Läste precis att sömnen stabiliseras hos bebisar vid 10 månaders
ålder så det är ett par månader kvar. Tanken på olika metoder har jag slängt för länge sen, jag
har bestämt att vänta ut lillan istället. Hon behöver extra närhet nu under spädbarnstiden och om
hon vill ha närhet så ska hon få det.
Jag tror stenhårt på att ju mer närhet en bebis får desto
tryggare blir hon. Många tror ju att man skämmer bort bebisen men jag tycker inte det. Och mitt
bevis är ju att min bebis är den tryggaste bebisen någonsin. Hon är social, glad och absolut inte
rädd för främlingar.

Jag läste en liknelse någonstans, apropå att ge närhet under spädbarnstiden, kommer inte ihåg vart...
men det stod att "man skulle aldrig våga gå på lina utan en madrass under som tar emot
en om man faller"...ja kanske inte riktigt ordagrant naturligtvis men ni förstår själva kärnan i det
jag försöker säga.
För att man ska kunna känna trygghet och ta steget ut i verkligheten så behöver
man en trygg bas. Man behöver veta att det finns någon där som tar emot en om man mot förmodan
skulle falla. Och jag tycker jag ger min bebis den tryggheten när jag tar upp henne när hon är ledsen,
skriker och även då på natten.

Nä nu ska jag göra fixa disken och plocka lite medans lillan sover förmiddagsvila.

See you laterr


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0